logo1Inspirasjon til gode opplevelser i natur og villmark.

Start: Spiterstulen. Norges høyeste fjell med sine 2469 moh. Det er der motivasjonen ligger for de fleste, også for oss: Å bestige den høyeste toppen i landet.

12ar7kmutsiktbratt

Bekledning

galdho2Været skifter raskt i fjellet, så det var viktig for oss å være godt kledd, slik at vi kunne møte det været som måtte komme. Samtidig er det et poeng å ikke bære mer enn hva som strengt tatt er nødvendig. Sekken føles fort tung når det er snakk om såpass mange høydemetere på kort tid. Vi gikk turen i midten av juni. Da var det bløt snø mesteparten av turen, fra omkring 1600 meter. Det satte krav til fottøyet. Godt impregnerte fjellstøvler holdt oss tørre og varme. Vi ble på forhånd anbefalt gamasjer. Noen av oss hadde det, og de hjalp til å holde snøen ute av støvlene, samt hindret støvlene å bli våte. Selvsagt klarer man seg med rimeligere fottøy, også. For eksempel var det noen som gikk med vinterstøvler. De ble likevel etterhvert våte. Mye kommer an på hva man ønsker med turen, og hvor viktig det er å være tørr på bena. Vi så noen som tok turen til toppen som en trimtur med joggesko, shorts og tynn vindjakke, og med en vannflaske i hånden. De gjorde unna turen på få timer. Med en barnefamilie bruker man lang tid, og det blir viktigere å være tørr på bena. Vi fikk høre om en 5-åring som nådde toppen på 9 timer. En kjempeprestasjon! Poenget er at man kler seg etter hva som er hensikten med turen. For oss var det viktig med en jakke og bukse som holdt i kald vind og nedbør. Vanntett galdho4jakke og bukse fant vi særlig behagelig når vi akte ned fra toppen. Slik kunne vi tilbakelegge flere hundre meter på tilbakeveien. I den våte snøen ble de av oss som ikke hadde vanntett bukse, våte til skinnet. Vi tok med noen store søppelsekker som vi akte på for å få god fart, særlig var dette kjekt på strekningene som ikke var så bratte. En varm genser i sekken opplevde vi var nyttig, i tilfelle været skulle snu. Samtidig svettet vi mye på grunn av stigningen. Periodevis var det tilstrekkelig med T-skjorte, mens andre ganger var det på med vindjakke. Klær som holder på svetten er ikke behagelig.

Solkrem og solbriller

Vi startet ved Spiterstulen i gråvær, og det var meldt sludd. Likevel kom sola for fullt etter en times gange. Når sola skinte i ryggen svettet vi godt, men når sola forsvant bak en sky, ble det igjen noks kaldt. Enkelte ganger kom det kald vind, og det var på med jakkene. Siden det var meldt gråvær og nedbør, gjorde vi tabben å legge igjen solkremen på hytta. Med flere timers gange i stekende sol på hvit snø, så var enkelte nokså solbrente før vi var nede. Dermed skjønner vi at en annen kjekk ting å ha med er solbriller. Været ble helt annerledes enn værmeldingen tilsa. Mye av ruta gikk i snø. Det gjorde at det ikke gikk så fort oppover som når vi gikk i ur og på barmark. Det var lett å skli og miste frasparket. Til gjengjeld gikk det fortere nedover når vi kunne ake.

galdho5Endeløse topper og motivasjon

For oss som ikke hadde gått i Jotunheimen eller på Galdhøpiggen før denne turen, var det litt spesielt at man ikke så toppen før man nesten var oppe. For hver topp vi så, var det enda en topp litt lenger framme. For 6-åringen var dette demotiverende. Etter hvert mistet han lysten på å bare gå oppover, selv om han i utgangspunktet var veldig motivert av å gå på Norges høyeste fjell. Vi hadde heller ikke med oss noen jevnaldrende som ofte gjør turen ekstra trivelig. På omlag 1600 meter var det ikke lenger gøy for ham, og da skal man selvfølgelig snu, slik at fjellturen likevel blir en positiv opplevelse. Nedturen ble ikke kjedelig, for å ake midt på sommeren er faktisk gøy. Storebror på 11 år ville fortsette, så derfor delte vi oss slik at noen kunne gå videre mot toppen.

Mens endeløse topper kan være demotiverende, byr de samtidig på storslått natur og fantastisk utsikt. Toppene står som spir til alle kanter. Etter en stund kunne vi se Styggebrean over stupet i nord. Som små blåbær på et strå, så vi et turføge gå i tau på rekke og rad, fra Juvasshytta over breen mot toppen. Dette er den mindre krevende ruten til toppen, som galdho3passer bedre for barn, dersom man vil nå toppen. Men her bør man gå i flokk med guide over breen. Dessuten er det 7-årsgrense for å vandre over Styggebrean. Fra Juvasshytta skal det være omtrent 600 høydemeter, mens fra Spiterstulen blir det over 1300 høydemeter i enda brattere terreng. Turen fra Spiterstulen er på 7 km.

Beregn vann og nistepakke etter hvor lang tid du regner med å bruke

Vi brukte bortimot 6 timer før vi var på toppen, og halve tiden ned igjen. Lunsjen tok vi underveis i form av ferdigsmurt matpakke. Selvsagt måtte vi ha med litt godsaker som frukt, nøtter og sjokolade. Det gikk mye vann fordi vi svettet mye. Til en familie på fire hadde vi med tre flasker på 1,5 liter vann. Vi drakk opp alt og fylte en flaske fra en bekk på vei ned. Frister det med en tur til toppen, kan jeg bare ønske god tur! Overnatting finnes både på Spiterstulen og Juvasshytta, og det finnes mange overnattingstilbud lenger ned i dalen.