logo1Inspirasjon til gode opplevelser i natur og villmark.

Fra Østmarksetra følger vi grusveien til Sarabråten. Ved Sarabråten tar vi blåmerket sti til vi kommer til Donsbautaen, minnesmerket over speiderlederen som startet den første speidergruppen i Norge i 1911.

13km12arkupertvandrer

Oslo Østmark 1:50 000 UTM 606720 6642804
Fandens prekestol N59 54.534 E10 54.495
Radarmast N59 54.231 E10 53.814

Blåmerket sti deler seg og vi holder til høyre, og fortsetter til sørenden av Hauktjern. Et idyllisk tjern hvor man godt kan ta seg en svømmetur. På andre siden av tjernet ligger Hauktjernkløftene. Det er fin stigning opp stien mot Lille Haukåsen hvor man på toppen har noe utsikt til både vest og øst. Så går det nedover igjen og vi krysser grusvegen som også går til Haukåsen. Så bærer det oppover igjen og vi får etterhvert øye på den store hvite ballen: En radom som beskytter den roterende radaren inne i ballen. Den ubemannede radarstasjonen på Haukåsen er et landemerke som er synlig på lang avstand, nærmest som en golfball liggende på et grønt teppe av barskog.

Her var tidligere et branntårn av tømmer (bygget i 1921), om enn plassert like sør for dagens radar. Luftfartsverket bygde i 1964 radartårnet som i dag eies av Avinor. Den andre radaren står på Gardermoen og sammen er de hjelpemidler til å overvåke flytrafikken. Derfor er det ikke rart at det i denne delen av marka suser fly på himmelen på vei inn til Gardermoen. Godt trafikkert av turgåere er denne delen av marka, også. Grusvegen er fin for syklister og barnevogner, og radarstasjonen er et stikryss av seks blå løyper og noen røde.

nuggerudsteinFandens prekestol

Når vi først er her kan vi ta med Nuggerudsteinen, også. Følg blåmerket sti mot Nuggerud fra radartårnet. Der det på turkartet er merket av et utsiktspunkt på Bjønnåsen ligger Nuggerudsteinen, også kalt Fandens prekestol eller Djevelens prekestol. En flyttblokk fra siste istid som ligger rett ved merket sti. Mot øst har du utsikt over skog og bebyggelse. En "preken" høres sikkert langt utover dalen. Slike steiner finnes flere steder i Østmarka, blant annet en anonym stein ved Svartoren, Trollstein på stien opp Tømmeråsen fra Krokhol og den gedigne Gaupestein i Sørmarka.

Ellingsrud mølle, beverdemning og vannbasseng

Vi drar videre nedover mot Nuggerud, blå og rød løype går i ett nedover den steinete stien. Vel nede bråvender vi når vi møter grusveien mot Mariholtet, sørover langs Elvågabekken, for her møter vi snart kulturhistorie. Nede i bekken er det ruiner fra Ellingsrud mølle fra 1795, som en gang var hele fem etasjer høy. Her var også en sag fra 1600-tallet. Grusvegen følger Elvågabekken og snart ser vi flere bassengbeverdemninger som bidrar til at bekken går over sine bredder. Der blå løype krysser veien kan vi velge om vi fortsetter langs vestsiden av Fri-Elvåga på grusveien eller langs østsiden på sti. Begge passerer Mariholtet. Marsjen begynner å kjennes i bena så fra Mariholtet bærer det rett mot Sarabråten igjen. Over Sarabråtåsen og på vei ned mot Sarabråten møter vi et merkelig skue. Et rundt basseng bygget av kraftig stein. Dette skal ha fungert som vannforsyning til landstedet på Sarabråten. Straks er vi nede på Sarabråten og rundturen er slutt.

Our website is protected by DMC Firewall!