logo1Inspirasjon til gode opplevelser i natur og villmark.

Grønliåsen rundt på sykkel går på grusveier i skogen, helt i ytterkanten av boligområdene. Grønliåsen er en liten skog som grenser til Østmarka i Oslo. Motorveien E6 ligger mellom Grønliåsen og Østmarka, men det er flere broer og underganger som forbinder de to skogsområdene. Boligområdene Hauketo, Bjørndal, Sofiemyr og Tårnåsen omkranser skogen, og du kan fint starte turen fra en av disse stedene.

sykkel14kmkupert12ar

Jeg startet turen fra Hauketo, ved den gamle husmannsplassen Burud som ligger inntil lysløypa.

På kartet under kan du se ruta. Trykk på kartet for større kart. Du kan også laste ned kartet til din GPS enhet hvis du vil prøve ruta.

Beskrivelse av ruta:

Fra Burud holder vi til venstre og følger lysløypa opp bakken. Så flater det ut og etterhvert kommer vi til et veikryss. Ta til venstre i retning Bjørndal. Kort etter vil du få buddhist-tempelet med sin pagode på venstre hånd som du kan skimte mellom trærne. tempelArkitekturen er så annerledes at den kan være verdt å ta en titt på.

Etter tempelet kommer vi til idrettsarenaen på Bjørndal. Like før vi kommer ned til idrettsarenaen, holder vi til høyre. Her blir grusveien dårligere med steiner og røtter og en gjørmete nedoverbakke. Nederst i bakken krysses veien av et skispor om vinteren, men på sommeren er det bare en våt sti. Vi fortsetter rett fram og opp en bakke full av røtter. Med god offroad sykkel, balanse og styrke i lårene klarer du å sykle opp. Ellers er det bare å trille sykkelen opp bakken. På toppen av bakken kommer du ut på grusveien igjen, og så går det over E6 på en bro.

Herfra vil du få noen bratte utforbakker og det er nedover hele veien til den nedlagte gården Kloppa ved tjernet Assuren. Vi følger skiltet mot Fløisbonn og tar av til høyre, like før vi kommer til Kloppa. Her får vi en fin motbakke som øker pulsen, og igjen sykler vi på bro over E6.

Etterhvert kommer vi inn i bebyggelsen på Fløisbonn. Se etter skilt som viser vei til Grønliåsen til høyre. Vi sykler forbi Hurlumhei huset og inn i skogen. Stien vi kommer inn på er litt krevende, men du kommer straks inn på grusvei du kan følge ved å ta til venstre. Herfra er det nokså flatt og det går raskt forbi Hellerasten og Tårnåsen. Vi kommer inn på den gamle Kongeveien som vi følger forbi stallen på Prinsdal. Like etter ser vi idrettsarenaen på Prinsdal. Her kan vi ta til høyre for å komme inn på lysløypa som går bak fotballbanene. Følger vi lysløypa til venstre, i nordlig retning, så er vi straks tilbake på Burud hvor vi startet.